1e dag in Gambia - Reisverslag uit Banjul NDing, Gambia van Emma Boeve - WaarBenJij.nu 1e dag in Gambia - Reisverslag uit Banjul NDing, Gambia van Emma Boeve - WaarBenJij.nu

1e dag in Gambia

Door: Emma Boeve

Blijf op de hoogte en volg Emma

24 September 2014 | Gambia, Banjul NDing

Suuto Ye Diya!

Kerabe?

Hier alles goed. Wij hebben geen internet op de campus of ergens anders in de buurt. Ik heb een Gambiaanse simkaart gekocht om zo goedkoper naar Nederland te kunnen bellen. Ik kan hiermee ook op internet, maar dat kost natuurlijk wat en het werkt vaak ook niet. Maar ik hoop dat ik op deze manier mijn reisverslagen af en toe online kan zetten.

De vliegreis verliep prima. De tussenstop in Barcelona duurde wel lang, maar we hebben ons ondanks alles toch vermaakt.
We zijn gisteravond om 22.00 uur aangekomen op het vliegveld in Banjul. Wij dachten dat dit de Nederlandse tijd zou zijn, maar het bleek de lokale tijd te zijn. De vliegreis naar Gambia duurde dus twee uur langer (het is hier twee uur eerder dan in Nederland).

Toen we uit het vliegtuig stapten, werden we gelijk verrast met een hele warme en klamme temperatuur. Zelfs voor Gambia is het nu extra warm en klam. We moesten onze handen wassen en ontsmetten en onze temperatuur werd gecontroleerd voordat wij verder mochten. Onze koffers zijn rechtstreeks naar Banjul gevlogen en daardoor hoefden wij ook niet lang te wachten. Helaas is de koffer van Arne niet aangekomen. Het is nog niet bekend waar deze heen is gereisd, maar er wordt aan gewerkt. Allemaal op relax-tempo, dat wel.
Laura haar koffer moest nog gecontroleerd worden, ze meenden iets vreemd te zien toen de koffer gescand werd. Er zat niets vreemds in volgens Laura, maar aan de gezichten van de werknemers te zien vonden zij die 8 paar schoenen toch wel vreemd.

Op het vliegveld stond een heel welkomscomité: mensen van het Gambia College en een man van het bedrijf waar Rico en Arne werkzaam zullen zijn. We werden direct naar onze verblijfplaatsen gebracht. Een grote verrassing wachtte ons op: er was stroom! Er was dan wel geen licht in de badkamer, maar vooruit. Ook de koelkast lag al vol met zakjes met water, want uit de kraan drinken dat is hier niet aan te raden. Nadat wij onze geïmpregneerde klamboes hadden opgehangen met behulp van onze Gambiaanse medestudenten en nadat zij een aantal reusachtige kakkerlakken weggehaald hadden, waren wij echt aan rust toe. Om de haverklap was er een van ons aan het gapen en er werd ook meerdere malen opgemerkt dat wij niet veel kleur meer in ons gezicht hadden. Ondanks dat moesten wij onze nieuwe vrienden om 00.45 alsnog vragen om weg te gaan.

Na een hele warme, klamme en vooral slapeloze nacht besloot ik te gaan douchen. De kakkerlakken kruipen overal en het duurt dus even voordat de bak leeg is. We hebben momenteel stromend water: een klein straaltje en alleen de koude kraan doet het niet. Het werd uiteindelijk een soort bucketshower, maar we voelden ons weer fris en fruitig. Dit frisse gevoel hield maar even aan, er kwam een ontzettende stank uit een gat in onze tuin: het was een openriool vol met .. Dit hebben we met behulp van onze Gambiaanse vrienden opgelost.

09.30 uur zijn we gaan ontbijten: een sandwich met allerlei kipgerechten, worsten of ommelet. Die keuze was uiteraard gauw gemaakt. Met drinken ging dat wat lastiger, niks op de kaart kwam mij bekend voor behalve een woord: Wonju. Hoewel ik dat woord door defensie ken besloot ik daar maar voor te gaan. Tot mijn grote (en blijde) verrassing was het een glas ranja. Heerlijk, want we drinken alleen maar water. Het broodje was ook lekker,

Vervolgens zijn we naar de markt in Brikama, onze woonplaats, gegaan. Eindelijk konden we zien hoe Gambia er uit zien: overal lopen, staan, fietsen en kletsen mensen. Er lopen katten, honden, geiten en kippen op de weg, in taxi’s, op bussen, in onze school en in de winkels. Iedereen staart ons aan en kinderen rennen met ons mee en roepen ons na: Tubab, Tubab! Wat blanke betekent. Sommige kinderen vragen om snoep, anderen om geld en sommige willen gewoon graag wat aandacht. Behalve onze groep heb ik ook nog geen blank persoon gezien.

De markt was heel druk, maar leuk om te zien. Er werd van alles verkocht: van kleding tot etenswaren. Helaas ligt zowel het vlees als het vis in de felle zon en het stonk dan ook verschrikkelijk. Het verkeer is verschrikkelijk hier, maar we moeten ook uitkijken waar we lopen door de grote plassen op en gaten in de weg. Het is hier namelijk regebnseizoen, waardoor Gambia wel heel mooi groen is nu.

Om 9 uur gaan wij avondeten. Morgen zullen wij verschillende y gaan bezoeken.

Het is in ieder geval veel en veel primitiever dan wij verwacht hadden, ondanks alle informatie die wij al gekregen hebben.

Lieve groet uit Gambia en bedankt voor jullie berichtjes,
Fatou Jaiteh(Emma)

• 24 September 2014 - 22:16

Jan Veenstra:

Mooi verslag Emma van je eerste dag in Gambia. Veel succes nog. Ik blijf je volgen

• 24 September 2014 - 22:18

Hanneke:

Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen!

• 24 September 2014 - 22:22

Geanne Heldoorn:

Wat leuk om te lezen, Emma! Het klinkt allemaal zeer primitief, dat zal wel even wennen zijn. Voor je het weet ben je er straks aan gewend. Verder klinkt het wel echt super tof! Succes zo de eerste dagen en veel plezier met alle indrukken en ervaringen die je daar nog gaat opdoen!

• 24 September 2014 - 22:25

Therese:

Ah leuk alles te lezen en fijn dat je goed bent aangekomen.

• 24 September 2014 - 22:33

Hanneke Wind:

Goed om te lezen dat reis goed verlopen is en dat jullie goed zijn aangekomen.
    Het klinkt inderdaad nog primitiever dan dat je hebt verteld, wel bijzonder om mee te maken. Veel plezier en succes met alles, het is een hele ervaring. Zet hem op! Ik blijf je volgen!

• 24 September 2014 - 22:56

Geke Boeve:

Wat fijn dat je goed bent aangekomen.
    Ben benieuwd naar jou verhalen. Geniet er van!
    X

• 25 September 2014 - 00:03

Agnes Van Der Vegt :

Goed om te lezen dat je reis goed is verlopen,en dat alles goed gaat!

• 25 September 2014 - 20:30

Alie En Jelle:

Hey Emma, wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Je reisverslag is goed geschreven, we beleven het gewoon mee. Je voelt de sfeer en de klamme hitte! Dat kunnen we goed gebruiken want het is hier lekker fris. We kijken uit naar je volgende verslag.

• 25 September 2014 - 22:17

Gea:

Je zit wel ineens in een heel andere cultuur zeg. Eerst maar flink acclimatiseren daar. En.... bedankt voor je lieve kaartje. Alweer één! Wat ben je toch attent. Dag lieverd zet hem op daar.

• 26 September 2014 - 12:50

Anja:

:) leuk verslag Em, ik verheug me op de volgende. Veel plezier en ik weet zeker dat de mensen met wie en voor wie je gaat werken heel blij met jou zullen zijn.

• 26 September 2014 - 14:41

Tijmen :

Hey Emma fijn dat je goed bent aangekomen. Het zal wel even wennen zijn die nieuwe cultuur en omgeving. Ik hoop dat je een hele leuke en leerzame tijd tegemoet gaat. Dit zal nog wel 10 X zo extreem zijn als zuid-afrika. Veel plezier de komende tijd

• 26 September 2014 - 15:03

Alien:

Dear daughter,
    If i could could give you one thing in life, I would Hove you ability to see yourself through my eyes. Only then would you realize how special you are to me! Xxx

• 26 September 2014 - 16:40

Henk Rigterink:

Hallo Emma,
    Heel goede tijd daar toegewenst en zoals ik al zei, zorg dat je gezond blijft.
    We blijven je volgen. Groet Henk en Annette

• 28 September 2014 - 10:48

Margriet Last:

hoi Emma, ik snap nu waat Fatou vandaan komt.....wat stoer dat je daar bent zeg, alleen de kakkerlakken zouden voor mij al reden zijn om niet te gaan, brrr.
    Pas goed op jezelf, I'll follow you! Liefs, Margriet